2011. február 10., csütörtök

A román művészet diadala

A X. század a Nyugat számára különösképpen sötét volt. A babonás lelkeket háborúk, fosztogatások, éhínségek és pusztító tűzvészek tartották rettegésben.
Az ezredforduló azonban elmúlt anélkül, hogy a rettegve várt végítélet bekövetkezett volna. A megújuló hit lelkesedésében az emberek hosszú zarándokutakon keresték fel a kereszténység szent helyeit. Újjáépítették a romokban heverő kápolnákat.

Az egyetlen, viszonylag épen maradt Árpád-kori székesegyházunk a gyulafehérvári székesegyház.

a gyulafehérvári székesegyház

a székesegyház belseje


A fa és sár helyett inkább kőből építkeztek.
Egész Európát magával ragadta az "építkezési láz".
A román kori templom ennek az új, feudális korszaknak a jelképe.
Harangtornyok és templomtornyok
Olaszországban jelentek meg a templomok mellé épített, a harangok védelmére szolgáló, kör alaprajzú harangtornyok. A körbefutó oszlopsorral áttört, román kori olasz campanilék az építészet magas fokát érték el.
Újjászületett a kőfaragók mestersége.
A gyakori tűzvészek miatt a fagerendás építkezésekről egyre inkább a kőboltozatos megoldásokra tértek át.
Alkalmazzák a dongaboltozatot, melyek már a rómaiak által is használt ívelt térfedési formákból erednek (innen származik a román kor építészeti stílusának elnevezése is.)
A boltív tehát már régóta ismert volt. Újdonság azonba, hogy teljes hosszában fedték le a fő- és mellék- és kereszthajókat.
A román kori templomok jellegzetes építménye az apszis (a főhajó félkörben végződő vége) bonyolult formát ölt.
A jáki apátsági templom, az egykori jáki bencés apátság monumentális bazilikája a magyarországi román stílusú építészet kiemelkedő alkotása.
Magyarországon a legszebb, csaknem épen maradt tanúja e kor építészetének a jáki bencés templom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése