2012. október 17., szerda

A bognár mesterség

Bognár
Szekérgyártó, kerekes vagy kerékgyártó szekerek kisipari készítésével foglalkozó kézműves.



A kerékre ráhúzzák a ráfot. (Monok, Borsod-Abaúj-Zemplén m., 1972)
A bognár szerszámai: fejszék és a topor (faragófejsze), fúrók, vésők és a bunkó (keményfa-kalapács), fűrészek, vonószék, faeszterga, gyaluk,
körzők, profilsablonok, stb. A kocsi kifejlesztése a Kocs községbeli magyar bognármesterekhez köthető. A kocsi, hintó készítésében a bognár mellett kovács a vasalással,és a szatler is részt vett.

A Székelyföldön a keréknek való fát teknőben forrázták, majd kemencében melegítették. A kerékfalakat természetes görbületű, úgynevezett horgas bükk- vagy szilfából, sablon után faragták, ezután kerékfal-kihajtó padban formálták majd kifúrták és kivésték a küllők helyét. A küllők a vonószékben, a kerékagy pedig a faesztergán készült. Az ún. kerékszékben illesztették majd kalapálták össze a kereket, ezután rakták rá a feltüzesített abroncsot, amit aztán vízzel lelocsolva az egész kerék csak úgy recsegett. A kerékagy fúrása úgy történt, hogy azt befogatva, vagy arra több segéd ráállva két másik ember csak a hosszú nyelű csigafúrót majd ezt váltva az enyhén kúposodó, félgömbölyű ,,puskázó fúrót" hajtotta. Így alakult ki a tengely ,,siklócsapágyának", a puskának a helye.



A hintókészítő mesterek mindig a legügyesebb bognárok közül kerültek ki, akik a szinte művészi érzékük segítségével tervezték meg rajzlapon a legszebb díszeket és kartámla-íveléseket. A kivitelezés pedig nem csak a faragókészségüket dicsérte, hanem az íves felületek egy fából való készítése ismeretét a gőzöléses technika segítségével.


A Bognár, mint magyar családnév is gyakori és valószínűleg kezdetben a bognár mesterséget folytatók használták.

A szakma legrégebbi írott emléke a Kerekes családnév 1360-ból, majd a Kerékgyártó családnév 1426-ból eredeztethető.

Összehasonlító nyelvtörténeti vizsgálatok szerint legrégebbi szekerekkel kapcsolatos szavaink a "honfoglalás" előttiek.

A szekerekkel kapcsolatos korabeli szakkifejezések alapján valószínű, hogy a hazatérés idején már voltak magyar szekérgyártók.

A kerékgyártó név és mesterség valószínűleg a küllős kerékkészítés kezdetein a specializálódásához kapcsolható.

Eleink hagyománya c. albumból

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése